Senin

Misteri Keris Taming Sari

 Misteri Keris Taming Sari


Kata Sang Raja Wali lagi : Ada juga asal usul Keris Taming Sari itu ada kaitan dengan Kenabian. Itu karena kuasa kesaktiannya sangat menggerunkan. Aslinya keris itu dari mata tombak, lantas dirubahsuai berupa keris. Dari Nabi mana aslinya tak perlu dikhabarkan, kelak jadi pro-kontra. Sesudah beberapa ribu th. ianya terpendam disimpan oleh Kadam Jin Islam, pada akhirnya jatuh ketangan salah seseorang Wali 7 Alam Melayu. 

Siapakah Wali 7 Alam Melayu itu? Diringkaskan ada juga Wali 7 Alam Melayu itu yaitu 7 beradik lelaki seluruhnya. Mereka dari warisan nasab Ali Zainal Abidin Al-Hussin, dari ibu pertama. Mereka yang pertama ditugaskan menyibarkan Islam diNusantara. Jadi pada akhirnya mereka berhimpun sesaat diBumi Melayu. Mereka diberikan pekerjaan semasing, lantas keluar bertaburan berhijrah berdakwah menebarkan Islam diserata Nusantara, termasuk juga negeri China. 

Jadi Abang Tua (Syed”…”Al-Hussin) diamanahkan pemegang keris itu. Abang Tua ditugaskan keJawa, untuk berdakwah menyibarkan Islam, kerana majoriti masyarakat diJawa beragama Hindu. Sesudah beliau berjaya mengislamkan ramai penganut Hindu Jawa, jadi berita itu sudah tiba pada kerajaan Hindu Jawa. Jadi sebagian pendita, sami Hindu yang handal lagi menggunakan kesaktian Jin, dan kemampuan tentera Hindu Jawa, sudah ditugaskan untuk membunuh Abang Tua dan pengikutnya. 

Tengah Syed”…”Al-Hussin mengimamkan satu solat dengan pengikutnya, lantas mereka terserang dengan memakai senjata tombak Hindu serampang tiga (trident) serta senjata lain. Lantas dibalas serangan mereka oleh Syed”…”Al-Hussin dengan senjata “Keramah Dua Jarinya” sahaja. Jadi rebah mati seluruhnya mereka itu tersungkur kebumi…. 

Bagaimana kisahnya keris itu jatuh pada pemerintahan Hindu Majapahit lalu ada ditangan pendekar Taming Sari? Tak juga dikisahkan. Jadi cerita Mahaguru Adi Putra, Hang Tuah serta Hang Jebat itu yaitu rangkaian karena musababnya sahaja. Kerana aslinya keris itu bertapak diBumi Mim, jadi kembalinya awal mulanya balik keBumi Mim. Al-Asal jadi hasil, Al-Hasil balik keasal. 

Dakwaan sesetengah pihak mendakwa bangsa Melayu menciplak senjata keris hak mereka, itu yaitu dakwaan yang sangatlah jauh meleset. Sesudah keris itu dicampak oleh Hang Tuah kelaut, jadi terpendamlah keris itu dilaut Bumi Mim, selamanya. Jadi atas kuasa pemerintahan Alam Kewalian, keris itu tak dibenarkan sekalipun dipunyai oleh mana-mana pihak. Kerana bila ianya jatuh ketangan pihak yg tidak bertanggung-jawab, bila disalah-gunakan, ianya lebeh banyak menghadirkan kemudaratan dari kebaikan.
Disqus Comments